13/08/2018 Mediteran Film Festival
U Sjevernoj Koreji se ljudi čak ni unutar svoje obitelji ne usude reći ono što misle
Snimiti film o svakodnevnom životu u
zemlji u kojoj je snimanje zabranjeno pošlo je za rukom Ranku Paukoviću
redatelju čijih će '90 sekundi u Sjevernoj Koreji' bit prikazano u konkurenciji
kratkometražnih dokumentaraca Mediteran Film Festivala.
Pauković je snimao u slow motionu,
potajno loveći intervale od dvije sekunde na hi-speed kameri, za koju su svi oko njega mislili da je
uobičajena kamera. Svaki fragment stvorio je zapis od 20 sekundi u slow motionu. Rezultat toga je
bajkovit, ali i zapanjujuće realan prikaz svakodnevne ulice, ceste ili plaže u
zemlji koja strogo kontrolira što i koliko zapravo turisti smiju vidjeti.
Otkud ideja za nastanak ovog filma?
Moja kćer je nekoliko godina živjela u
Pyong Yangu i radila za jednu humanitarnu organizaciju tako da sam jednostavno
išao njoj u posjet. Kako se cijeli život bavim filmom, nisam htio propustiti
jedinstvenu priliku snimiti ono što ću vidjeti. Nisam imao neki scenarij ili
plan, samo sam znao da ću pokušati snimiti ono što se inače ne vidi - obične
ljude. Snimke vojnih parada, tenkova, raketa i ljudi koji oduševljeno kliču
svom diktatoru smo već dovoljno puta vidjeli.
Koliko se zapravo “obični život” ljudi najtajnije države svijeta razlikuje
od naših običnih života?
Teško mi je reći koja je razlika
obzirom da je tamo nemoguće zbližiti se s ljudima. Mogu govoriti samo o
impresijama koje sam stekao promatranjem tijekom tih 11 dana ili o onom što sam
čuo ili pročitao. Razlika je prvenstveno u stupnju slobode u kojem živimo.
Slobode koju mi prečesto uzimamo zdravo za gotovo. Slobode govora, na primjer.
Ljudi se čak ni u okviru svoje obitelji ne usuđuju reći ono što misle. Ili
slobode kretanja. Većina njih nije nikada izašla iz mjesta u kojem žive. Za
bilo koji odlazak negdje drugdje im je potrebna posebna dozvola. Rampe i stroge
kontrole su svakih par kilometara. Za izlazak ili ulazak u Pyong Yang čeka se
satima kao ponekad kod nas na državnoj granici. Sloboda komunikacije? Postoji
mobilna telefonija, ali samo unutar zemlje. Razgovor s inozemstvom se vrlo
strogo kažnjava. Ljudi imaju računala kod kuće, ali nemaju Internet. Prozor u
svijet su im južnokorejske sapunice prokrijumčarene na stikovima iz Kine. Svaki
odrasli čovjek mora biti zaposlen, često na radnim mjestima koja su izmišljena
i na kojima se nema što raditi. Nema plaće nego bi sve trebali dobiti u naturi,
što se uglavnom ne događa. Stanove dobivaju od države, ali su ti stanovi
najčešće bez ikakve izolacije, grijanja, s liftom koji ne radi, vode i struje
ima samo ponekad… Često sam navečer na cesti viđao studente kako uče pod javnom
rasvjetom.
Kako onda preživljavaju ti ljudi?
Da bi preživjeli, ljudi se snalaze na
razne načine tako da ilegalna trgovina cvjeta. Na crnom tržištu se može
nabaviti gotovo sve. Podmićivanje je često jedini način da se riješe
svakodnevni problemi. Čak se vrlo lako izvući i iz zatvora osim ako se radi o
političkom grijehu. Sjeverna Koreja je vjerojatno najkorumpiranija zemlja na
svijetu, korupcija kreće od dna, pa sve do samog vrha piramide.
Umjetnost i kultura postoje samo u
službi propagande. Ne postoje, na primjer,
ljubavne pjesme osim onih koje iskazuju ljubav prema vođi i domovini.
Razlika je bezbroj, ali ja sam htio
prikazati ono što je isto, zajedničko, prepoznatljivo, ono što nas veže. Male
stvari. Ljude koji se igraju sa svojom djecom, plešu u parku ili se brčkaju u
plićaku.
Kako ste uspjeli snimati u zemlji u kojoj je snimanje zabranjeno?
Na sreću sam se mogao više-manje
slobodno kretati, bez ikakve pratnje. Zahvaljujući tome sam i uspio snimiti
prizore koji se ne viđaju tako često. Putovao sam u mjesta i do 150 km udaljena
od Pyong Yanga. Pod nekim nadzorom sam vjerojatno bio, ali ga nisam primijetio.
Oni bez sumnje u svakom trenutku znaju gdje ste.
Pretpostavljam da ste bili svjesni činjenice da je snimanje zabranjeno,
kako ste ipak nastavili? Oni su prilično tolerantni prema
fotografiranju osim ako snimate nešto čega se srame, na primjer siromaštvo. Ja
niti u jednom trenutku nisam skrivao kameru. To ne bi bilo pametno. Jedino
“tajno” je bilo da je kamera bila podešena tako da pri jednom okidanju snimi 20
sekundi usporenog videa. Tako da je izgledalo kao da snimam fotografije, a
snimao sam video. Nema tu neke velike hrabrosti. Jedino što se eventualno moglo
dogoditi je da me zaustave i zatraže da izbrišem to što sam snimio. To se zna
dogoditi. I pri ulasku i pri izlasku iz zemlje oni su vidjeli da imam foto
aparat i iPhone sa sobom i nitko mi ništa nije rekao. Priče o tome da su ljudi
snimali tamo riskirajući vlastiti život su pretjerane.
Film je prikazan na brojnim festivalima, regionalnu premijeru imao je na
Sarajevo Film Festivalu, nakon kojeg dolazi i na MFF. Kakve su reakcije i
očekivanja? Što Vas ljudi prvo pitaju?
Uglavnom me pitaju detalje o životu u
Sjevernoj Koreji. Na moju radost, često me pitaju i o zvuku za film kojeg sam u
potpunosti napravio naknadno u mom studiju u Amsterdamu. Cijeli film je zbog
praktičnih i tehničkih razloga snimljen bez zvuka.
Kakva su Vaša iskustva i jeste li upoznali nekoga s kim ste ostali u
kontaktu?
Navodno je u Sjevernoj Koreji kažnjivo
družiti se sa strancima, primati ih u kuću ili čak pokazati put. Ne znam
sigurno da li je tako, ali oni u svakom slučaju izbjegavaju bilo kakav kontakt,
pa se čak i policajci klone zaustavljati strance da netko ne bi nešto krivo
pomislio. Samo se djeca ponekad iz daljine usude doviknuti na engleskom
“hallo”. Osim toga, strane jezike govore samo privilegirani i oni u državnoj
službi za kontakt sa strancima. S njima se, opet, ja ne bih rado družio.
Što mislite o summitu Trump-Kim koji se zbio nedavno u Singapuru?
Nisam politički komentator niti
ekspert za Sjevernu Koreju, samo malo upućeniji turist. Mislim da se dogodilo
ono što su ljudi koji se razumiju i očekivali, naime ništa. Taj susret samo je
trebao pothraniti ego gospodina Trumpa i poslužiti režimu iz Pyong Yanga da po
tko zna koji put izmuze neke povlastice ili rupe u sankcijama. Za ljude u
Sjevernoj Koreji nije se ništa promijenilo, a po meni, to je jedino važno.
Moramo znati da su ti ljudi taoci te militantne politike jednako kao i svi
drugi u dometu njenih raketa.
Živite i radite u Amsterdamu. Koje su razlike u bavljenju filmom kad
usporedite život u Hrvatskoj i Nizozemskoj? Gdje je “lakše” biti filmski
djelatnik?
Mislim da je u Nizozemskoj lakše
jednostavno zato što se više snima, veći su budžeti, a i platežna disciplina.
Radio sam stotine i stotine projekata i nikad mi se nije dogodilo da ne budem
plaćen, 95 posto u roku mjesec dana. Za hrvatske producente sam radio samo
nekoliko puta, ali mi se dogodilo da na plaćanje čekam i preko dvije godine. I
uopće, poduzetnička klima je ovdje opuštenija. Već preko dvadeset i pet godina
imam svoj studio u Nizozemskoj, plaćam viši porez nego što je u Hrvatskoj, ali
nikad mi nije došla nikakva kontrola ili inspekcija, ne sjećam se da sam ikada
ispunjavao bilo kakve obrasce ili podnosio prijave.
Hrvatska je osnutkom HAVC-a bila na
dobrom putu i u relativno kratkom roku stvorila respektabilnu kinematografiju u
europskim razmjerima. Koliko vidim, sada se polako radi na razgradnji tog
uspješnog sustava što je stvarno šteta, prvenstveno za hrvatsku kulturu i
identitet koji bi nam trebali biti važni.
Što pripremate sljedeće?
Moj poziv je tonsko oblikovanje,
uglavnom igranih i dugih dokumentarnih filmova. To volim raditi i od toga
živim. U Sarajevu je bila i premijera igranog filma “Sam samcat” Bobe Jelčića
za kojeg sam radio dizajn zvuka. Režijom se bavim samo kad imam vremena i kad
me nešto stvarno zanima. Trenutačno imam par ideja, ali nemam vremena. Polako.
*Tekst je objavljen u tiskanom izdanju Večernjeg lista