dr. Ante Peterlić - Hrvatski dokumentarni film
Povijesti svih svjetskih
kinematografija počinju s dokumentarnim filmom. Da bi se snimio
igrani film, potrebno je više novca i filmskoga iskustva, dok se
dokumentaristički pokušaj može izvesti i bez ikakvih priprema –
snimanjem onoga što je u neposrednoj blizini, a ta je blizina i onaj
čovjekov najautentičniji svijet – svijet njegova boravišta,
krajolika, zavičaja. Jasno, takva snimka ne znači više od nekakve
zabilježbe, od tzv. činjeničnog filma, no tako se najspontanije
počinje. A onda to zadubljivanje u okoliš može prerasti u
reportažu, pa u složeni dokument, u svjedočenje o životu i
povijesti, može nadrasti skup pukih podataka i biti i umjetnički
nadahnuto djelo.
Takvom jednostavnom snimkom počinje i
hrvatska kinematografija, snimkom šibenske luke iz 1903. što ju je
ostvario Poljak Stanislaw Noworyta, koji se poslije zauvijek nastanio
u Zagrebu. Takva su i pionirska hrvatska filmska ostvarenja: prvi od
Hrvata koji je snimao bio je Splićanin Josip Karaman, koji je 1909.
dokumentirao društvene događaje u Splitu, dok je prvi koji je radio
kao filmski profesionalac, i to za francusku tvrtku, bio Zagrepčanin
Josip Halla, koji je, među ostalim, izvještavao o bitkama u
ratovima na Balkanu. Nešto vrlo slično moglo bi se ispričati i o
Bosni i Hercegovini: prva snimanja, i to dokumentaristička, izveli
su početkom stoljeća u Mostaru Francuzi, a prve poznate važne
snimke, one na dan atentata na prijestolonasljednika Ferdinanda,
realizirao je Anton Valić…
Bijahu to tek počeci, a veći
poticaji razvoju dokumentarnoga filma u Hrvatskoj nastupaju sustavnim
i organiziranim djelovanjem Škole narodnog zdravlja u Zagrebu čija
se djelatnost obrazovni i instruktivni film - počinje bližiti i
dokumentarizmu, i tako oko nje okupljeni rade i dokumentarne filmove
– o ljepotama Hrvatske i životu u njoj. Jedan od filmova iz toga
doba, antropološki dokumentarni film film Drage Chloupeka i
Aleksandra Gerasimova, Jedan dan u Turopoljskoj zadruzi (1933), zbog
svoje vrijednosti dobit će 1960. (!) nagradu na festivalu u Firenci.
Inače, Gerasimov je snimio i prvi dugometražni film na području
Jugoslavije –dokumenatrni film Velebit (1932). No, ubrzo 49 će se
proširiti tematika i snimat će se i tzv. (prema njemačkom)
kultur-filmovi, filmovi iz povijesti i umjetnosti, kao npr. Barok u
Hrvatskoj (1942) Oktavijana Miletića. Nakon Drugoga svjetskoga rata
ta vrsta doživljava vrlo ubrzani razvoj; od 1946. proizvodi ih
Jadran film, a počet-kom 1950-ih nastaju i specijalizirana poduzeća
Zora film i Zagreb film, koja će svojom dje-latnošću pokriti sve
žanrove toga filmskog roda. Dok su se nakon rata najprije snimali
programski filmovi koji su i propagandistički isticali kolektivizam
– filmovi o socijalističkoj izgradnji, povijesti radničkoga
pokreta i tragedijama rata, postupno, od 1948, zahvaljujući
othrvavanju stegama poetike socijalističkog realizma naglasak u
pristupu temama postupno počinje prelaziti na ljude, na pojedince,
na njihov rad i napore, kao u Tunolovcima (1948) Branka Belana i u
Još jedan brod je zaplovio (1948) Kreše Golika.
Zapaža se zatim
usmjerenje prema sve poetičnijem filmu, osobito kad se govori o
ljepotama zemlje, o njezinoj prirodi, flori i fauni, pa se tu posebno
ističu filmovi Branka Marjanovića iz ciklusa Mala čuda velike
prirode. Isto se odnosi i na antropološki film koji govori o životu
ljudi, njihovih gradova, npr. Jedan dan na Rijeci (1955) Ante Babaje,
i regija, kao film Obrada Glušćevića Ljudi s Neretve (1966). Kada,
pak, tijekom 1960-ih bude nastupilo i kratkotrajno razdoblje
liberalizacije, dokumentarizam će u još većoj mjeri postati vrsta
koja omogućuje da do izraza dođe redateljev osobni stil i
svjetonazor. Ujedno, to je i vrijeme javljanja filmova koji se
kritički osvrću na društvenu praksu, a tada će postati sve
uočljivije i otvaranje prema svijetu pa se vrlo brzo preuzimaju i
suvremene svjetske doku-mentarističke metode, i to upravo one koje u
središte stavljaju čovjeka koji izravno svjedoči o sebi, metode
tzv. filma istine i izravnoga filma. Nastaju tada i neka remek-djela
kao Od 3 do 22 (1966) Kreše Golika, niz filmova Rudolfa Sremca
(Ljudi na točkovima /1963/) i Krste Papića (Kad te moja čakija
ubode /1968/, Čvor /19707, Specijalni vlakovi /1972/, Mala seoska
priredba /1972/), zatim ciklusi filmova Nikole Babića (Šije, 1970;
Okolo nje, okolo nje, 1971), Zorana Tadića (Zadnja pošta Donji
Dolac, 1971; Druge, 1972) i Petra Krelje (Recital, 1972; Splendid
Isolation, 1973). Govo-reći o životu, običajima i tegobama naroda
dobivaju mnogi od tih filmova nagrade i na uglednim svjetskim
festivalima.
Međutim, što zbog obračuna s
demokratskim snagama i pojačanoga političkoga nadzora, što zbog
konkuriranja televizije koja nudi obilje dokumentarističkih
sadržaja, taj val stvaralaštva i gorljivoga društvenog angažmana
gubi energiju sredinom 1970-ih, a istodobno i državno financiranje
te proizvodnje počinje se ograničavati. No, dokazujući sposobnost
slijeđenja tehno-loških dometa novoga vremena, hrvatska je
elektronička produkcija sve razvijenija, odnosno video-produkcija
potire granice između filma i televizije, a nudi i pogodnosti
efikasnoga i jeftinijeg dokumentarističkog reagiranja, i izvan
medijskoga središta i profesionalnih proizvodnih kuća. I tako u
procesu koji traje posljednjih dvadesetak godina počinje novi uspon
hrvatskoga dokumentarizma. Posebno dolazi to do izražaja u neovisnoj
Hrvatskoj: ratna zbivanja ukazala su na važnost dokumentarizma, što
na tragičan način potvrđuje i smrt četvorice mladih snimatelja
koji su kamerom svjedočili o ratu. Domovinski rat i njegove
posljedice ostat će u novim filmskim zapisima trajno zabilježeni –
kao povijesna činjenica, ali i kao osobno svjedočenje onih koji su
ga iskusili. Dokazuju to djela Petra Krelje i novo-ga naraštaja -
Biljane Čakić, Vlade Zrnića, Zdravka Mustača, Ivana Salaja, Ivana
Faktora i drugih. A sva ta najnovija uzbudljiva dokumen-taristička
djelovanja – kojima nije lako naslutiti vrhunac - imaju i potporu:
Ministarstvo kulture Republike Hrvatske odvaja dio novca i za tu
produkciju, a Hrvatski filmski savez svojom organizacijom i stručnom
pomoći pomaže da se ta vrsta razvija i unutar neprofesijskoga
filma.
dr. Ante Peterlić